Riistalaji Metsästysajat Saaliskiintiö Huomioitava
Metsäkauris – Metsäkaurisuros 1.9.- 15.2.
16.5. – 15.6.2024
4 kpl/ metsästäjä 30 kpl 30.9 alkaen ajavalla koiralla
Metsäjänis 1.9. – 28.2. 3 kpl/metsästäjä
Rusakko 1.9. – 28.2.
Metso 10.9. – 10.10 1 kpl/metsästäjä uros
Teeri  10.9 – 10.11 2 kpl/metsästäjä
Pyy  10.9 – 10.12
Riekko Rauhoitettu
Fasaani 1.9. – 28.2. 2 kpl/metsästäjä
Peltopyy Rauhoitettu
Sepelkyyhky 10.8.- 31.10
Sorsalinnut, Kanadan hanhi 20.8. klo 12.00 – 31.12.
Metsähanhi Rauhoitettu
Varislinnut 1.8. – 9.3.    Katso poikkeusluvat
Harakka 1.8. – 31.3    Katso poikkeusluvat
Kettu 1.8. – 14.4.
Supi Koko metsästysvuosi
Näätä 1.8. – 31.3.
Mäyrä 1.8. – 31.3.
Piisami Koko metsästysvuosi
Villisika Koko metsästysvuosi   Naarasta, jolla on porsaat
ei saa tappaa 1.3 – 31.7

RIISTALLA JOULURAUHA JOULUAATTONA JA JOULUPÄIVÄNÄ.

Metsästysrajoitukset:

– 200m lähempänä asumuksia ei saa metsästää eikä etsiä riistaa.
– 300m lähempänä asumusta ei saa metsästää kyyhkyä.
– Metsäkanalintujen ampuminen pelloilta on kielletty sekä pellon yli lentävän linnun ampuminen kielletty.
– Alajoella kiväärillä ampuminen kielletään.
Timonnevalla kiväärillä ampuminen kielletään, hirvenmetsästys on sallittu.
– Seuraan kuulumattoman on lunastettava myös päiväkortti koiran kouluttamista varten, poislukien noutava koira vesilintujahdissa sekä jäljittävä koira haavoittuneen hirvieläimen etsinnässä.
– Luolakoiraa saa käyttää seuran alueella seuran jäsenen mukana ollessa.
– Koiran testaaminen myyntiä tai ostamista varten sallitaan johtokunnan jäsenelle tehtävällä ilmoituksella.
– Kauriin ampuja lähettää kaatoilmoituksen Riistakeskuksen Pohjanmaan piirin aluetoimistoon ja kopion kaatoilmoituksesta Sami Raitilalle puh 050-5650 524 tai kauris.ims @ gmail.com. Raitila toimii “pienhirvipäällikkönä” ja kontrolloi saalismäärää. Osoite: Tuomikyläntie 158, 60720 Tuomikylä. Ilmoitus 7 vrk:n kuluessa kaadosta.
– Johtokunnalle varataan mahdollisuus keskeyttää tai jatkaa metsästystä, jos riistakantojen vähyys tai runsaus niin vaatii.

Rauhoitukset

– Peltopyy on rauhoitettu
– 500 metriä lähempänä Kuuppelon saunaa sekä Salvian- ja Kortesnevan ruokintapaikkojen ympärillä 500m säteellä on kanalintujen ampuminen kielletty.
– Vaahterantien pellolla sekä muuallakin seuran alueella sivullisia häiritsevä valottelu on ehdottomasti kielletty.
– Jalmarinkyrön riistapellolla on autolla ajo kielletty.
– Vankilan konnikko rauhoitetaan kaikelta metsästykseltä, poislukien hirvenmetsästys ja pienpetojahti.
– Kolme Alajoella sijaitsevaa riistapeltoa ympäröivine ojineen rauhoitetaan siten, että fasaanin metsästys kielletään marraskuun loppuun saakka, pois lukien kanakoira-kokeet. Rauhoitetut pellot tullaan merkitsemään kyltein. Riistapelloista saa muuta riistaa ampua sääntöjen puitteissa.

Sorsan- ja kyyhkynmetsästys

– Kyrkösjärvessä sorsastus sallitaan koko metsästysajan vain omilla vesialueilla.
– Sorsan ja kyyhkyn metsästys kielletään Kalajais- ja Vitiäisjärviltä, Rajalammilta, Maatalousoppilaitoksen peltoalueilta ja Tuomikvlän savikaivolta, Kyrönjoella ja sen ympäristössä lähinnä olevaa maantietä rajaten Saarakkalanrinnalta (Vaismaan mutkasta) Koskenkorvan siltaan asti, Esa Latvaraskun perikunnan mailla sadonkorjuuseen saakka sekä Koskenkorvan tiilitehtaan montuilta valtatie 67 saakka.
– Esa Latva-Raskun perikunnan mailla sadonkorjuuseen saakka
– Kyrönjoessa sallitaan sorsanmetsästvs 1.9. alkaen paikoissa joissa 200 metrin matka asumukseen täyttyy. Ampua saa ainoastaan klo 07.00 – 21.00 välisenä aikana.

VILJAPELTOJEN SOTKEMINEN ANKARASTI KIELLETTY!!!
TYHJÄT HYLSYT KERÄTTÄVÄ MAASTOSTA EHDOTTOMASTI POIS!!!

Vieras- ja fasaanikorttien myyjät:

– Vieraskortteja ja fasaanilupia voi lunastaa johtokunnan varsinaisilta ja varajäseniltä.
– Vieraskortilla voidaan metsästää ainoastaan jäsenen ollessa jahdissa mukana.
– Vieraskorttilainen metsästää jäsenen kiintiöön. (Ei koske fasaania)
– Fasaanikiintiön lisäksi voi ostaa pudotusluvan: jäsenille kaksi (2) fasaania 30€, vierailijoille yksi (1) fasaani 20€. Pudotuslupa on voimassa yhden vuorokauden.